Erling Kjær

Bokbindaren Erling Kjær var allmänt känd som en äventyrare med glatt sinne och stort mod. Redan innan kriget hade han varit ute på resor så långt bort som Argentina tillsammans med sin bror, och han var löjtnant i Gardehusarregimentet, ett danskt kavalleriförband. 

Som person tvekade han sällan angående vad han behövde göra, utan såg helt enkelt till att det blev gjort - resultatet var fler än 1 400 räddade människor över sundet på mindre än åtta månader. Han var även en av de som tog initiativet till Syklubben, där han gjorde flera olika rutter. Intressant är att han inte var någon sjöman, utan blev rejält sjösjuk i början av arbetet med att åka över sundet. Det var också därför han började åka med motorbåt. 

Från början åkte han från Helsingör (även Snekkersten och Gilleleje), men senare från Helsingborg istället. Vid många tillfällen passade han också på att skeppa post, bland annat från tidningen Speditøren. Många säger att han är den som gjorde den största insatsen för flyktingtrafiken över sundet under kriget.

Han hade ett nära samarbete med svenska myndigheter och han sa själv att transporterna till en början inte var särskilt riskfyllda (enligt honom), men att det snart blev rejält farligt. Efterhand kom Gestapo underfund med vad som skedde och fick upp ögonen både för avfartsplatser och människorna som arbetade med att rädda flyktingar. Då började tyskarna systematiskt att genomsöka farvattnet i Öresund. Under en tid seglade Erling varje natt mellan Helsingör och Helsingborg. 

Men det gick inte alltid väl - vid ett tillfälle hade man planerat en överfart med över 100 flyktingar samtidigt, men Gestapo hade fått vittring på något och lyckades hitta deras gömställe på kyrkans vind i Gilleleje. Fångarna fördes via Horseröd till dödslägret  Theresienstadt. Det är oklart varför Gestapochefen Juhl hittade gömstället och det stod aldrig klart om det var på grund av en förrädare eller inte. 

Till slut var det ändå Erlings stora äventyrslust som fick honom fångad av tyskarna 12 maj 1944. Han blev oförsiktig, men tror också att Gestapo fick korn på honom genom att tortera en tidigare medlem i Syklubben, som fångats samtidigt som Thormod Larsen blev skjuten tidigare samma år. De misshandlade sedan Erling kontinuerligt på Gestapocenteret Wisborg i Helsingør innan han skickades till koncentrationslägret Neuengamme i Tyskland. Han lyckades överleva det också och när han släpptes 1945 efter krigets slut, så skrev han en av de få böckerna om Syklubben.

Vad inte många vet är att han också var med natten då Thormod Larsen blev skjuten, men att han och Arne Bruhn lyckades fly från stranden vid Julebæk.

Precis som Frits Johan Blichfeldt Möller kallades Kjær ibland för Öresunds röda nejlika, eftersom han lyckades lura tyskarna så många gånger. Efter kriget betalade han ett högt pris för sin fångenskap i dödslägret, och han blev aldrig riktigt hel som människa igen.

Han fick pension och en hedersgåva från Frihetsfonden, när han förklarades invalidiserad av händelserna i dödslägret. 

 Erling Kjær båt Lurifax, också kallad Ö3, finns på ett museum i Washington som en symbol över alla de människor som räddades över sundet under kriget. 

Erling Kjær båt Lurifax, också kallad Ö3, finns på ett museum i Washington som en symbol över alla de människor som räddades över sundet under kriget.