Børge Rønne

Børge Rønne föddes 1911 och var nittio år gammal när han dog 2001. Han var under kriget bland annat redaktör för Frederiksborg Amts Avis och den som skrev den viktiga rapporten om Syklubbens arbete till de svenska myndigheterna. Han var också Syklubbens bokhållare och delaktig i arbetet med att forsla flyktingar över sundet.

Under kriget blev han till slut spårad av Gestapo och var då tvungen att själv fly. Han bodde då en tid i Sverige. Inte för att det hindrade honom det minsta - han fortsatte att hjälpa människor i nöd från den svenska sidan.

Man kan spåra en viss hemlängtan hos honom, eftersom han var en av de första danskarna som återvände hem på befrielsedagen 4 maj 1945.

För sin insats under kriget har han bland annat hedrats av Förintelsemuseet i Washington D.C. och fått Helsingörs tapperhetsmedalj. Efter kriget var han en av dem som startade Köpenhamns journalistklubb för veteraner.

Många har beskrivit honom som en äventyrlig själ redan som ung. En klassiker är berättelsen om hur han redan som artonåring cyklade hela vägen till Gibraltar, ensam.  

Båd_med_jøder_på_vej_fra_Falster_til_Ystad_i_Sverige_(5709133933)_(2).jpg

I sin rapport under kriget skrev han bland annat (förkortat): 

”Rutten mellan Helsingör och Helsingborg kom till på initiativ av mig och Erling Kjær, men många andra människor har varit inblandade i själva genomförandet. Vi började med en motorbåt som drevs av en oljemotor. Maxhastigheten var cirka tre knop. Vi gjorde den första resan den 14 oktober 1943 och fram till 20 april 1944 har vi fört över nästan 1 500 personer. Passagerarna har varit judar, officerare, sabotörer och allierade soldater.

Under den andra turen 20 januari 1944 överraskades man av tyska vaktposter mellan Julebæk og Hellebæk. De avfyrade sina vapen. Båten kunde gå ut, men Thormod Larsen blev skjuten i ryggen och Leif Olsen tillfångatagen. Därefter var vi tvungna att helt lägga om turerna igen. Passagerarna vi hade med oss fick betala om de ville det, men priset sjönk ständigt och det behövdes pengar till nya båtar och material. En del betalade mer, andra inget alls.”